Tramer Anlaşmalı Tutanak Sorgulama İşlemi Nasıl Yapılır?
16 Aralık 2003 tarihinde kurulan “TRAMER”, 9 Ağustos 2008 tarihinde “Sigorta Bilgi Merkezi” adını almış ve 3 Kasım 2011 tarihinden itibaren de “Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM)” adıyla faaliyetlerine devam etmektedir. Maddi hasarlı kazalarda tarafların hazırladığı anlaşmalı tutanakların takibinin de yapıldığı, genel merkezi İstanbul’da bulunan ve tüzel kişiliğe sahip olan kurum, yönetim kurulunun belirlediği esaslar çerçevesinde şubeler açabilir. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezinde; Hayat sigortaları, Hastalık ve Sağlık sigortaları, Zorunlu Trafik Sigortası, Yeşil kart, Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası, Otobüs Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası, Motorlu Kara Taşıtları Sigortası, Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası, Tehlikeli Maddeler ve Tüpgaz Zorunlu Sorumluluk Sigortası, Mesleki Sorumluluk Sigortalarına ait tüm bilgiler bir arada bulunur. Bütün bu verilerin tek bir merkezde toplanmasıyla sigortacılık sektöründeki keyfi uygulamaların önüne geçmek, faaliyetlerin kapsamını genişletmek ve uygulanabilirliği kolaylaştırmak, kamu tarafından denetlenebilirliğini sağlamak, sigorta ürünlerinin fiyatlandırmasının daha sağlıklı yapılmasını sağlamak amaçlanır.
Anlaşmalı Tutanak Nedir, Hangi Durumlarda Hazırlanır?
Her gün binlerce yeni araç trafiğe çıkıyor ve trafik kazaları da ne yazık ki artarak devam ediyor. Üstelik meydana gelen bu kazalar sadece kazaya karışanları değil, aynı yolda bulunan ve bu kaza yüzünden trafikte mahsur kalan onlarca, yüzlerce insanı da maddi-manevi zarara uğratıyor. 2007 yılına kadar, Karayolları Trafik Kanununda yer alan hükümler gereği, her türlü trafik kazasında trafik polisinin haberdar edilmesi ve olay yerine gelerek zabıt tutmasının beklenmesi gerekiyordu. Bu sırada kazaya karışan araçların hareket ettirilmesi de mümkün değildi. Kazazedeleri ve kazayla hiç alakası olmadığı halde yolun açılmasını beklemek zorunda kalan insanları çok zora sokan bu durum, Hazine Müsteşarlığının yayınladığı bir genelgeyle 2008 yılından itibaren değiştirildi. Bu genelgeye göre; sadece maddi hasarlı trafik kazalarında taraflar trafik polisinin gelmesini beklemeden, kendi aralarında anlaşarak, halk arasında tramer anlaşmalı tutanak da denen, “maddi hasarlı trafik kazası tespit tutanağı” düzenleyebiliyor ve zararlarının karşılanması için sigorta şirketlerine bu tutanakla başvuruda bulunabiliyorlar.
Hangi Kazalar İçin Tramer Anlaşmalı Tutanak (Maddi Hasarlı Trafik Kazası Tespit Tutanağı) Hazırlanamaz?
Anlaşmalı trafik kazası tutanağı sadece maddi hasarlı kazalarda düzenlenebilir.
- Kazaya karışan taraflardan en az birinin ehliyetsiz ya da yetersiz sürücü belgesi sahibi olması,
- Taraflardan en az birinin alkollü olması,
- Taraflar arasında küçük yaşta birinin bulunması,
- Kazada sorumluluğu olmayan kişilerin mallarına zarar gelmiş olması,
- Araçlardan en az birinin trafik sigortasının olmaması,
- Kazada kamuya ait mallara zarar gelmiş olması,
- Araçlardan en az birinin kamuya ait olması,
- Kazanın ölüm ve/veya yaralanmaya sebep olması
hallerinde Maddi Hasarlı Trafik Kazası Tespit Tutanağı (Tramer Anlaşmalı Tutanak) düzenlenemez. Bu durumlarda kazanın meydana geldiği bölgeye göre polis ya da jandarmaya haber vermek gerekir.
Anlaşmalı Tutanak İşlemlerinde Acentenin Sorumlulukları
Maddi hasarlı trafik kazalarından sonra taraflar, hazırladıkları anlaşmalı tutanakları, bağlı bulundukları sigorta şirketlerinin hasar departmanlarına iletmelidirler. Sigorta şirketleri teslim aldıkları bu tutanakları, varsa fotoğrafları, en geç 1 iş günü sonunda, internet üzerinden SBM’ne (Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi) iletmekle yükümlüdürler. Anlaşmalı tutanak işlemlerinde yetkili olan sigorta acenteleri listesine, aşağıda vermiş olduğumuz bağlantıdan ulaşabilirsiniz. SBM sistemine girilen tutanaklar 3 iş günü içinde, her bir kazazedenin sigorta şirketi tarafından ayrı ayrı değerlendirilerek, tarafların kusur oranları belirlenir. Burada tarafların hak kaybına uğramamaları için levhaya kayıtlı gerçek acentelerle ilişki kurmaları çok önemli.
Kazaya karışan her bir araç için %0, %50 ve %100 şeklinde belirlenen kusur oranları;
- Şirketler arasında mutabakat sağlanır ve hepsi aynı kusur oranlarını verirler ise dosya sonuca bağlanır.
- Şirketler belirledikleri kusur oranların görüş birliği sağlayamaz ve en az biri farklı kusur oranları bildirirse dosya, “Tutanak Değerlendirme Komisyonu”na iletilir. Komisyon, 3 iş günü içinde ilgili dosyayı sonuca bağlar.
Böylece en geç, maddi hasarlı kazaya ait anlaşmalı tutanağın sigorta acentesine iletilmesini takip eden 7 iş günü içinde dosya sonuçlanır ve taraflar sms ya da e-posta yoluyla bilgilendirilir. Bilgilendirmede tutanak üzerine yazılan iletişim kanalları kullanılır.
Yetkili sigorta acentelerinin listesine ulaşmak için TIKLAYINIZ!
Anlaşmalı Tutanak Sorgulama İşlemi Nasıl Yapılır?
Anlaşmalı tutanak sorgulama işlemi 3 şekilde yapılabilir:
1. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) internet adresinden;
Maddi hasarlı kazaya karışan sigortalılar kusur oranlarını, aşağıda vermiş olduğumuz olduğumuz bağlantıya tıkladıktan sonra, “Sorgulamalar” menüsü altında bulunan “Kaza Tespit Tutanağı Sorgulama” adımından öğrenebilirler.
Sigorta Bilgi Merkezi sitesi için TIKLAYINIZ!
2. SMS yoluyla;
Turkcell, Türk Telekom, Vodafone aboneleri, 5664 numaralı kısa mesaj hattına mesaj atarak kaza tespit tutanaklarını takip edebilirler. Sigortalılar, sorgulama başına ücrete tabi olan bu uygulamayla ayrıca arabalarının hasar geçmişlerini, araçlarına ait detaylı bilgileri, eksper raporuna göre aracın değişen parçalarını, kazadan kimin nasıl etkilendiğini, trafik sigortalarının olup olmadığını, vefat etmiş kişilere ait hayat sigortası bilgilerini ve sigorta şirketleriyle yaptıkları sözleşmeye ait poliçenin vade bilgilerini de öğrenebilirler.
Anlaşmalı kaza tespit tutanağı (KTT) sorgusu için KTT —> boşluk—> plaka no. 5664’e gönderilerek kazaya karışanların kusur oranları öğrenilebilir.
3. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM)’nin geliştirdiği Mobil Kaza Tutanağı uygulaması ile;
Dünyada da bir ilk olan bu uygulama ile akıllı telefon sahibi sigortalılar, anlaşmalı kaza tespit tutanağını kağıt form doldurmak yerine “Mobil Kaza Tutanağı” uygulamasıyla düzenleyebilecekler. Uygulama tutanak düzenleme işlemini hızlandırmanın yanı sıra, tutanağı sigorta şirketlerine ulaştırmayı da kolaylaştırıyor. Tutanağı anlaşmalı acenteye anında ileten bu uygulamayla, tutanağın takibi ve tarafların kusur oranlarına itiraz işlemlerini gerçekleştirmek de mümkün.
Sigortalılar bu uygulama üzerinden, kazaya karışan araçların plakalarından, poliçe türlerinden ya da sigorta acente kodlarından birini seçerek sorgulama yapabilirler.
Sigorta şirketlerinin ortak kararıyla ya da tutanak değerlendirme komisyonu tarafından belirlenen kusur oranlarına itiraz etmek isteyen sigortalılar, kendilerinden istenen belgeler ile birlikte 5 gün içinde sigorta şirketlerine müracaat edebilirler. Eğer kazaya karışan tarafların sigorta şirketleri aynı ise itirazlar, Sigorta Bilgi ve Denetim Merkezinin internet adresi üzerinden ve yine “Online İşlemler” menüsü altındaki “Kaza Tespit Tutanağı Sorgulama” sayfasından yapılabilir. Bu durumda tutanak komisyon tarafından yeniden değerlendirilir.
Taraflar kendilerine tanınan 5 günlük sürede karara itiraz etmezler ya da itirazları neticesinde gerçekleşen komisyon değerlendirmesini de kabul etmezlerse, özel hukuk yollarına başvuruda bulunarak anlaşmazlığın çözülmesi yoluna da gidebilirler.
Anlaşmalı tutanak hazırlamak, hazırlanan tutanağın durumunu, tramer acentelerini ve bu listede yazan acenta no.’larını sorgulamak gibi her türlü sorunuzun cevabını SBM’nin resmi internet sitesinde bulabilirsiniz.