Engelliler İçin Maaş Başvurusu Nasıl Yapılır?
Türkiye Cumhuriyeti tarafından engelli vatandaşlar için tanınan haklardan birisi olan engelli maaşları, belirli şartlar kapsamında belirli kişilere sağlanan sosyal destekler arasındadır. 80 milyondan fazla vatandaşın yaşadığı Türkiye’de TÜİK’in raporlarına göre 10 milyona yakın engelli birey bulunuyor. Bu bireylerin yaşadığı ekonomik problemlerin hafifletilmesi, yaşamlarında karşılaştıkları zorlukların önüne geçilmesi için devlet tarafından, 2022 maaşı olarak da bilinen engelli maaşı veriliyor. Bu maaşın finansmanı ve dağıtılması konusunda çalışmaları Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı yürütüyor.
Kimler Engelli Maaşı Alabilir?
Engelli aylığı alabilmek için başvuruda bulunurken bazı noktalara dikkat etmek gerekiyor. Zira devlet her bireye engelli maaşı vermiyor. Engelli maaşı alabilmek için aşağıdaki maddelerden en az birine uygun olunması şart.
- İlgili sağlık kurumu tarafından onaylanmış ve en az yüzde 40’lık iş gücü kaybının olduğunu ispatlayan engelli sağlık raporunu heyetten alanlar,
- Kendisine nafaka bağlanmayan ve nafaka bağlanma ihtimali olmayanlar,
- Herhangi birinin bakmakla yükümlü olduğu kişilerden biri olmayanlar ,
- Sigortalı bir işte çalışmayanlar,
- SGK’dan maaşı ya da geliri olmayanlar (ölüm aylığı, dul maaşı, emekli maaşı gibi geliri olmayanlar),
- Hanesindeki kişi başına düşen gelirin muhtaçlık sınırının altında olanlar (Muhtaçlık sınırı, net asgari ücretin üçte birine tekabül eder.)
- 18 yaşını dolduranlar (Eğer engelli birey 18’den küçükse ve diğer şartlar uygunsa maaş kendisine değil, ailesine verilir.) başvuruda bulunabilirler.
SSK’lı Olan Özürlü Maaşı Alabilir mi?
Yukarıdaki maddelerde de sıralandığı üzere Sosyal Güvenlik Kurumu kapsamında bulunan ve herhangi bir sigortalı işte çalışan kişi, engelli maaşı alamaz. SGK’dan geliri olan ya da sigortalı bir işte çalışarak maaş alan kişilerin engelli maaşı alması kanunen uygun değildir. Bununla birlikte geçmişte hem sigortalı bir işte çalışıp hem de engelli maaşı aldığı tespit edilen binlerce kişiye para cezalarının da kesildiği olmuştur.
Evi Olan Engelli Maaşı Alabilir mi?
Engelli maaşı almak için gerekli koşullara bakıldığı zaman üzerine kayıtlı evi bulunan vatandaşların engelli maaşı almasında herhangi bir sakınca bulunmuyor. Ama sosyal incelemeyle birlikte evi olan bir engelliye verilen maaş ile kira ödeyen bir engelliye verilen maaş arasında fark bulunabilir.
Engelli Maaşı Nasıl Alınır?
Engelli maaşı almak için en az yüzde 40’lık bir engel durumunun bulunuyor olması gerekir.
- Eğer engel oranı yüzde 40 ile 69 arasındaysa bağlanan maaşın adı standart “engelli” maaşı,
- Engel oranı yüzde 70 seviyesinde veya üzerindeyse “başkalarının yardımı olmadan yaşamını devam ettiremeyecek seviyede engelli” maaşı,
- Engel oranı yüzde 40 ve üzerinde olup 18 yaşını doldurmayan kişiler için bağlanan maaşın adı ise “engelli yakını” maaşı olarak belirlenmiştir.
Yukarıda birbirlerinden farklı şekilde isimlendirilen maaşlar arasındaki fark ise destek miktarıdır. Engel durumu yüzde 70 ve üzerinde olan engelli bireyler genelde daha fazla maaş alırlar.
Engelli Maaşı İçin Nereye Başvurulur?
Engelli maaşı almak isteyenler 2022 sayılı kanundaki beşinci maddeye göre başvurularını adres kayıt sisteminde yer alan ikamet adreslerindeki Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfının şubesine gerçekleştirmek durumundalar. Engelli maaşı almak için uygun koşullara sahip olanlar gerekli belgeleri de alarak kuruma başvuruda bulunmalıdırlar.
Başvuru için gerekenler şunlardır:
- Sağlık kurulu tarafından hazırlanan ve en az yüzde 40’lık iş gücü kaybı olduğunu ispatlayan rapor,
- Dilekçe,
- Mal beyanı belgesi
- İki tane vesikalık fotoğraf
- Vukuatlı nüfus kaydı örneği
- Muhtarlık tarafından verilen fakirlik belgesi
- SGK’dan herhangi bir maaş alınmadığına ya da geliri bulunmadığına dair belge
Engelli maaşı dilekçe örneğini incelemek için TIKLAYINIZ!
Engelli Maaşı Ne Kadar Sürede Bağlanıyor?
Engelli maaşları ilgili kurumdaki iş yüküne ve sosyal incelemenin hızına bağlı olarak farklı sürelerde bağlanabilir. Engelli maaşının bağlanması için net bir süre söylemek ne yazık ki mümkün değil fakat başvuruyu gerçekleştirdiğiniz kurumla iletişim içerisinde olarak daha detaylı bilgi elde edebilirsiniz.
Engelli Maaşı Kaç Ayda Bir Verilir?
Engelli maaşı almaya hak kazanan vatandaşlara üç ayda bir para desteği sağlanır. Bu kapsamda vatandaşlar her sene Mart, Haziran, Eylül ve Aralık aylarında engelli maaşlarını alabilirler.
Maaşların yatacağı gün ise doğum yılının son rakamına göre farklılık gösterebiliyor:
- Doğum yılındaki son rakam 0 ile 5 olan vatandaşlar ayın yedinci gününde,
- Doğum yılındaki son rakam 1 ile 6 olan vatandaşlar ayın sekizinci gününde,
- Doğum yılındaki son rakam 2 ile 7 olan vatandaşlar ayın dokuzuncu gününde,
- Doğum yılındaki son rakam 3 ile 8 olan vatandaşlar ayın onuncu gününde,
- Doğum yılındaki son rakam 4 ile 9 olan vatandaşlar ayın onbirinci gününde maaşlarını bankadan çekebilirler.
Engelli Maaşları Sorgulama İşlemi Nereden Yapılır?
Sosyal Yardımlar Müdürlüğüne bağlı olarak gerçekleştirdiğiniz başvurular için sorgulamalarınızı 0312-705-40-00 numaralı telefondan yapabileceğiniz gibi ilgili kurumun herhangi bir şubesine giderek de durum hakkında bilgi alabilirsiniz.
Diğer taraftan Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığınca gerçekleştirilen Engelli Evde Bakım ödemelerinin sorgulamasını e-devlet sistemi üzerinden gerçekleştirmeniz mümkündür.
- Bu işlemi yapmak için ilk olarak yazımızın en altında yer alan linke tıklayarak ilgili sayfayı açın.
- Sisteme giriş yapabilmek için ilk olarak karşınıza gelen ekrandaki “kimliğimi şimdi doğrula” butonuna tıklayın.
- Uygun boşluklara T.C. kimlik numaranızı ve e-devlet şifrenizi yazın. Daha sonra “sisteme giriş yap” butonuna tıklayın.
- Eğer hala bir e-devlet şifresi almadıysanız size en yakın PTT merkezine giderek kimliğinizi göstermek suretiyle şifrenizin yazılı olduğu zarfı satın alabilirsiniz.
- Şifrenizi unutmanız halinde ise eğer sistemde cep telefonu numaranız kayıtlıysa “şifremi unuttum” butonuna tıklayarak gerekli adımları doğru bir şekilde tamamlayıp telefonunuza gelen güvenlik kodunu sisteme girmeniz yeterli olacaktır. Eğer sistemde cep telefonu numaranız kayıtlı değilse yeniden bir PTT merkezine gitmeniz gerekir.
- Diğer taraftan alternatif olarak mobil imza, internet bankacılığı, elektronik imza ya da T.C. kimlik kartı seçeneklerinden herhangi biri aracılığıyla da sisteme giriş yapabilirsiniz.
- Girişinizi gerçekleştirdikten sonra sorgulama sonucunuz ekranda karşınıza çıkacaktır. Eğer hakkınızda herhangi bir kayıt yoksa ekran görüntüsünde de gördüğünüz gibi “kayıt bulunamadı” uyarısı ile karşılaşırsınız. Kaydınız varsa engelli evde bakım aylığına dair tüm detaylar karşınızda olacaktır. Eğer kaydınız olmasına rağmen herhangi bir sonuca ulaşamadıysanız bakanlık ile görüşmeniz daha sağlıklı olacaktır.