Tüvtürk Lastik Derinliği Nasıl Olmalı?
Trafikte yer alan tüm etmenlerin can ve mal güvenliği için belli kontrollerden geçmiş ve bu kontroller sonucunda tehlike barındıran durumlardan muaf olmuş olması gerekir. Her gün binlerce araç, sürücü ve yaya ile akan trafikte birçok problemin yaşanması mümkündür. Bu problemlerin ana kaynağı olan araçların ise gerekli muayenelerinin de her daim yapılmış olması gerekir. Ülkemizde araç muayeneleri tüm araçlar için zorunludur. Her aracın türüne göre değişen araç bakım periyotları vardır. Araç bakımını düzenli olarak zamanı geldiğinde yapmak gerekir. Bu hem bir vatandaşlık görevidir hem de bir vicdani sorumluluktur.
Araç muayenesini yapmayan ya da geciktiren kişiler trafikte meydana gelecek birçok kazaya zemin hazırlar. Bu yüzden araç sahiplerine zorunlu olan araç muayenesi yaptırma durumu, yapılmadığında cezaya tabidir. Ülkemizde araç muayeneleri alanında yetkili tek kurum olan Tüvtürk ise araç muayenelerinden sorumludur. Tüvtürk araçların güvenliği ve trafikte en az tehlike yaratacak şekilde araçların hazırlanmasını sağlar. Bu amaçla her yıl araç güvenliği açısından önemli kuralları yayınlar. Bu yazıda Tüvtürk lastik derinliğine ait konu ile ilgili önemli bilgilerini sizler ile paylaşacağız.
Lastik Derinliği Ne Anlama Gelir?
Lastiklerin oluklu yapısı kullanıma bağlı olarak aşınarak düzleşir. Literatürde ”diş aşınma göstergeleri ” adı ile anılan ve TWI tabiri de kullanılan bu söylem; lastiklerin boydan boya uzunlamasına gelen oluklarını ifade eder. Lastiklerdeki bu diş derinliği dünyada belli bir standarda oturtulmuştur. Bu yüzden lastik üreticileri ve markaların bu standart çerçevesinde lastik üretmesi gerekir. Fakat araçların kullanımı boyunca aşınarak azalan lastik derinliği kritik bir seviyeye geldiğinde değiştirilmesi gerekir.
Lastik derinliği 1,6 mm’ye düştüğünde diş derinliği ile aynı seviyeye gelir. Bu durum yere tutuş için tehlike yaratır. Lastik diş derinliği 1,6 mm’den az olursa değiştirme zorunludur. Bu durumdaki lastiklerin kullanılmaması gerekir. Tabii bu durum 4 tekerlekli araçlar için geçerlidir. 4 tekerlekten az araçlar için ise lastik derinliğinin an az 1 mm olması gerekir. Bu değerin altına düşen lastiklerin kullanımı yasaktır. Araç muayenelerine gidildiğinde ise ”ağır kusur” kabul edilir.
Lastik ebatları araçların markasına, türüne, segmentine, motor hacmine ve yılına göre değişir. Her markanın kendi standardında belirlediği lastik modeli ve şekli vardır. Fakat lastik üreticilerinin uyması gereken bazı kurallar vardır. Örneğin; sıfır lastik diş derinliği 5-6 mm arasındadır. Ayrıca yaza ve kış lastiklerinin diş derinlikleri de belli bir standart dahilinde birbirinden farklıdır. Yaz lastiklerinin diş derinliğinin 3 mm’ye düşmesi halinde riskli bir durum ortaya çıkar.
Bazı lastik firmaları yaz lastiklerinde diş derinliği 3 mm altına düştüğünde uyarı verir. Böylece lastik değişiminin yapılması gerektiği anlaşılır. Kış lastiklerinde ise diş derinliğinin 4 mm’nin altına düşmemesi gerekir. 4 mm’nin altına düşen kış lastiklerinde diş derinliği yüzey ile aynı seviyeye gelir. Bu durumda özellikle kış şartlarında büyük tehlike yaratır. Yazdan kışa geçilen dönemde hala yaz lastiği kullanan kişiler, özellikle yerlerin kayganlaşıp donması ile büyük riske atlamış olur. Bu yüzden yaz ve kış dönemlerinde mutlaka uygun lastik kullanama ve lastik diş derinliğinin riskli seviyeye gelmeden değiştirilmesine özen gösterin. Bu noktada Tüvtürk lastik derinliği değerlerini dikkate almalısınız.
Tüvtürk Lastik Derinliği Ne Kadar Olmalı?
Tüvtürk her ilde bulunan ve araç muayenelerinden sorumlu tek kuruluştur. Her araç periyodik muayene zamanı geldiğinde Tüvtürk online sitesinden randevu alarak; belirlenen gün ve saatte muayeneye gidebilir. Araç muayeneleri sırasında aracın içten dışa her yeri muayene edilir. Eğer varsa bir hasar onarımı yapılır ve araç bakımı ile ölçümleri yapıldıktan sonra araç muayenesi sona erer. Araç muayenesi bittikten sonra muayene bilgisi ruhsata işlenir ve araç sahibi muayene ücretini nakit olarak ödeyerek ayrılır.
Bu olayın bu kadar kolay olması araçta herhangi bir kusurun olmaması durumunda gerçekleşir. Tüvtürk araç muayene işlemlerinde aracın sahip olduğu her olumsuzluk kusur olarak muayene belgesine yazılır. Bunlar hafif ve ağır kusur şeklinde ayrılır. Araçtaki hafif kusurlar muayeneden geçerken, ağır kusur alan araçlar gerekli düzenleme ve değişimler yapıldıktan sonra tekrar muayene edilir. Eğer ağır kusur ortadan kalkmış ise araç muayeneden geçebilir.
Tüvtürk lastik derinliğinin yasal sınırın altında olması halinde araç ağır kusur ile muayeneden geçemez. Araç muayenesine gitmeden önce lastik diş derinliğini ölçmek gerekir. Peki gerekli ekipmanlar olmaksızın lastik diş derinliği nasıl ölçülür sorusunu sorabilirsiniz. Bunun için bazı markaların lastik aşınma göstergeli olanları vardır. Bu lastikleri kullanabilirsiniz. Ayrıca yine bazı lastik markalarının diş derinliğini ölçen sayısal göstergeleri vardır. Bu lastikleri tercih edebilirsiniz.
Otomobil tamircilerinden küçük bir ücret karşılığında alabileceğiniz derinlik ölçen alet ile de diş derinliğini kontrol edebilirsiniz. Eğer acil bir durumda lastik diş derinliği ölçmeniz gerekiyor ise; yaz lastikleri için 50 kuruşluk madeni parayı, kış lastikleri için ise 1 TL’lik madeni parayı kullanabilirsiniz. Oluklara yerleştirdiğiniz madeni paraların renkli kısımları bariz görünüyor ise lastiklerin değiştirilmesi gerekir. Bu yöntem çok kesin sonuçlar vermese de anlık çözüm sağlar. Peki, lastik diş derinliği kaç mm’den az olursa değiştirme zorunludur? Şimdi bu sorunun cevabına bakalım.
Araç muayenesinde 1,6 mm’nin altına düşen lastik diş derinliği muayeneden geçemez ve ağır kusur sayılır. Tüvtürk online sitesinde Tüvtürk ağır kusur tablosu verilmiştir. Bu yazının sonunda sizler için Tüvtürk ağır kusur tablosunu bağlantı şeklinde paylaştık. Bağlantı linkine tıklayarak bu tabloya ulaşabilirsiniz. Bu tabloda muayenede hafif kusur ve ağır kusur olan durumların ayrıntısı bulunur. Örneğin 1,6 mm’nin altına düşen lastik diş derinliği araç muayenesinden geçilemeyeceği açıkça belirtilir.
Sadece lastik diş derinliği konusu değil. Mevsimine uygun kullanılmayan lastik türleri de muayeneden geçemeyebilir. Sürücülerin ve araç sahiplerinin sıkça sorduğu yazın kış lastiği muayeneden geçer mi sorusunun cevabı barizdir. Yaz lastiğinde diş derinliğinin 3 mm altına düşmesi riskliyken kış lastiğinde bu oran 4 mm’dir. Bu yüzden yaz lastiğinin kış ayında kullanılması kesinlikle yanlıştır. Böyle bir durum söz konusu olduğunda aracın muayeneden geçmesi ise imkansızdır.