Kamu Dünyasına Dair

Seyyar Satıcı Ruhsatı Nasıl Alınır? Tezgah Nasıl Açılır?

Seyyar satıcılık, herhangi bir hizmet ya da malı gezerek satma işi olarak tanımlanabilir. Bu satış işini yapan kişilere ise seyyar satıcı denmektedir. Seyyar satıcılık işi köklü bir para kazanma aracı olarak bilinir. Esnaflığa atılan ilk adım seyyar satıcılıktır. Çok eski zamanlara dayanan seyyar satıcılık günümüz şartlarında da hala geçerliliğini koruyan ve tercih edilen bir satış tekniğidir. Diğer hizmet sektörüne ait işlerden farklı olarak birçok zorluğu beraberinde getirse de, iş bulmanın giderek zorlaştığı ülkemizde içinde bulunduğumuz ekonomik buhran pek çok kişiyi bu mesleğe yöneltmiştir. Eski dönemlerde iş kurmayı düşünen kişiler tarafından alternatif bir seçenek olarak görülen yani son seçenek olarak düşünülen seyyar satıcılık, son zamanlarda pek çok kişinin yapmayı düşündüğü ilk seçenek haline gelmiştir. Öyle ki bazı farklı seyyar satıcılık yöntemleri kişiye büyük paralar kazandırabilmektedir. Bu sebeple de popüler bir meslek olarak görülmeye başlanmıştır.

Seyyar Tezgahta Ne Satabilirim?

Seyyar olarak satılacak ürünlerin başında poğaça, simit gibi atıştırmalık yiyecekler gelse de kestane, su, pilav, süt mısır, çanta, telefon aksesuarları, cüzdan, kuruyemiş, kahve, köfte ekmek, kokoreç, şemsiye, selfie çubuğu gibi ufak teknoloji ürünleri, oyuncak, aksesuar, termal içlik, araç parfümü, tablo, ev gereçleri, telefon tutucu, tesbih, battaniye, peluş terlik, çift taraflı cam sileceği, seyahat yastığı ve dilek balonu gibi oldukça geniş bir ürün yelpazesinde satış yapabilirsiniz.

Belediyeden Seyyar Satış İzni Nasıl Alınır?

Seyyar satış yapmak isteyen kişiler seyyar gıda satışı ruhsatı ve iznini belediyeden almaktadırlar. Ayrıca seyyar satıcı belgesi de belediye tarafından verilmektedir. Bu yüzden de bu işi yapmak isteyen kişiler belediyenin belirlediği kurallara uymak zorundadırlar. Eğer bu kurallara uyulmazsa alınan iznin ve ruhsatın iptal edilmesi söz konusu olabilir ya da benzeri sert yaptırımlar uygulanabilir. Belediyeler, seyyar satıcıların satış yapabilmeleri için belirli bölgeler belirlemişlerdir. Seyyar satıcılık yapmak isteyen kişiler de bu bölgelerde satış yapmak zorundadırlar. Öncelikle belediyeye gidip seyyar satıcı ruhsatı alınmalıdır. Seyyar satıcı izni almadan çalışmaya başlarsanız ceza ödemek durumunda kalabilirsiniz.

Gezici Satış Aracı İçin Aranacak Şartlar Nelerdir?

  • Seyyar gıda arabaları ile gıda satışı yapmak istiyorsanız Türk Gıda Kodeksinin 5197 sayılı kanununda belirtilen gıdaların tüketimi ve üretimi hakkında belirlenen kurallara uymanız gerekmektedir. Bu kanuna uygun davrandığınızın anlaşılabilmesi için yazılı bir dilekçeyi herkesin görebileceği şekilde asmalısınız.
  • Satışını yaptığınız ürünleri siz imal ediyorsanız kendinize ait olan bir gerekçeye ihtiyacınız vardır. Eğer ürünleri başka bir firmadan temin ediyorsanız da aynı şekilde o firmaya ait bir gerekçeye ihtiyacınız vardır.
  • Belediyeler kendi bölgesine ait olan seyyar satıcıların kontrolünü ve denetimini yapmaktadır.
  • Seyyar satıcılığın en önemli şartı herhangi bir bulaşıcı hastalığın bulunmuyor olmasıdır. Bu yüzden doktordan herhangi bir bulaşıcı hastalığınız olmadığına dair bir sağlık raporu almalısınız.
  • Seyyar satıcılık yapmak istiyorum diyen kişilerin SSK’dan aldıkları bir gelirlerinin olmaması gerekmektedir.

Bu koşullar yerine getirildiği takdirde seyyar satış yaparak gelir elde etmeye başlanabilir.

Seyyar gıda satışı yapmak için yani seyyar büfe tarzı satış gerçekleştirmek için seyyar kokoreç ruhsatı, pilav arabası ruhsatı ve seyyar köfteci ruhsatı almak için öncelikle sağlık bakanlığı ile irtibata geçmelisiniz. Sağlık bakanlığından hangi gıdaların satışını yapabileceğinize dair bilgi alabilirsiniz. Sağlık yönetmeliklerine bağlı kalmak oldukça hassas konulardan biridir. Seyyar büfe açmak için ne gerekli diye merak ediyorsanız öncelikle Sağlık Bakanlığından onay aldıktan sonra karavan ya da kamyonet tarzı araçlarda satışı gerçekleştirebilirsiniz. Festival alanlarında, parklarda ve halka açık alanlarda yiyecek satışı yaparak ciddi bir kazanç elde edebilirsiniz. Seyyar büfe açtığınızda sosisli sandviç, balık ekmek, salata çeşitleri, patates kızartması, köfte ekmek, kebap çeşitleri ve farklı sandviç çeşitlerinin satışını gerçekleştirebilirsiniz. Alacağınız kamyonet ya da karavanın içerisinde mini bir buzdolabı, kızartma ekipmanları, ızgara ve depo alanı olmalıdır. Araç boyutu, yangın söndürme aleti, havalandırma için gereken tesisat ve uygun olan mutfak ekipmanları için Sağlık Bakanlığı ile görüşerek bilgi edinmelisiniz. Tüm izinleri alıp seyyar büfe işine başladıktan sonra iş yerinize yapılacak olan denetimler Sağlık Bakanlığı veya bakanlığın atadığı bir müfettiş tarafından yapılacaktır. Ayrıca seyyar aracınızın türüne bağlı olarak farklı sınıf bir ehliyet almanız da gerekebilir.

Seyyar Satıcılık Başvurusu İçin Gereken Evraklar Nelerdir?

Seyyar satıcılık işi yapmaya karar verdikten sonra bir takım evrakları temin etmeniz gerekmektedir. Bunun için hazırlamanız gereken evraklar:

  • Gıda sicil belgeleri ve gıda üretim izin belgesinin asılları ve suretleri
  • Nüfus cüzdanı fotokopisi
  • Sosyal güvenlik kurumundan alınan bir gelirin bulunmadığını göstren belge
  • Seyyar satışı gerçekleştirecek kişinin bulaşıcı hastalığı olmadığını gösteren doktordan onaylı sağlık raporu
  • Vergi ilişiğinin bulunmadığını gösteren vergi dairesinden alınmış bir belge şeklindedir.

Seyyar Satıcı Olmak İçin Uyulması Gereken Kurallar Nelerdir?

  • Geçici süreliğine dahi olsa kaldırıma ya da aracın dışında yola herhangi bir eşya koymak kesinlikle yasaktır.
  • İş için belirli bir kıyafet giymek ve bu kıyafeti sadece iş saatleri içerisinde giymek gerekmektedir.
  • Satışı yapacak kişinin fiziksel hijyenine özen göstermesi gerekmektedir. Gıda işi ile uğraşıldığı için her zaman el ve tırnaklar temiz ve bakımlı olmalı, sakal tıraşı yapılmalıdır.
  • Ürün satışını gerçekleştirirken kullanılacak poşetin üzerinde herhangi bir markanın bulunup bulunmadığına dikkat edilmelidir. Düz beyaz ya da şeffaf bir poşet kullanabilirsiniz.
  • Seyyar satış için verilen aracın üzerinde herhangi bir değişiklik yapılmamalıdır.
  • Satışı yapılacak ürün belirlendikten sonra farklı bir ürünün satışı gerçekleştirilemez.
  • Seyyar satıcılar belediyeye yani zabıtaya bağlı olarak çalıştıkları için onların belirlediği yerlerin dışında satış yapmamalı ve kendileri için belirlenen zaman aralığının dışına çıkmamalıdırlar.
  • Satılan ürünlerin fiyatları her zaman müşterinin görebileceği bir yerde olmalıdır.
  • Yetkili kişiler denetime geldiği zaman gösterilmesi gereken belgelerin her zaman eksiksiz bulundurulması gerekmektedir.
  • Seyyar satış yapılacak aracın ücretinin kişiden zamanında tahsis edilmesi gerekmektedir.
  • Satış için kullanılacak aracın bakımı ve temizliği düzenli olarak yapılmalıdır.

Genel olarak bu kuralların dikkate alınması gerekse de bazı şartlar belediyeden belediyeye farklılık gösterebilmektedir. Net bilgiyi bağlı bulunduğunuz belediyeye danışarak öğrenebilirsiniz.

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.