E-Devlet Bimer Başvuru İşlemi Nasıl Yapılır?
Vatandaşların kendileriyle devlet arasındaki ilişkiyi sorgulamaları, devlet kurumlarının işleyişiyle ilgili bilgi almaları, taleplerini, görüşlerini, şikayetlerini paylaşmaları ve öneride bulunmalarına yönelik “dilekçe hakkı ve bilgi edinme hakkı”, Anayasamızın 74. maddesiyle de güvence altına alınmış bir haktır. Vatandaşların bu anayasal haklarını en etkin biçimde kullanabilmelerini sağlamak üzere, bilgi edinmeye yönelik müracaatlarının kamu kurumlarınca hızla cevaplanmasını sağlamak ve işlemlerin denetimini yapmak için 2006 yılında, Başbakanlık İletişim Merkezi (BİMER) hizmete girdi.
Bilgi Edinme Başvuruları Nereye ve Nasıl Yapılır?
Ülkemizde faaliyet gösteren tüm kamu kurum ve kuruluşları, sahip oldukları her türlü istatiksel veri, yazılı ve basılı evrak, film, fotoğraf, ses kaydı gibi belgelerin bir kopyasını, talep eden tüm gerçek ve tüzel kişilerle paylaşmakla yükümlüdür. Kurumlar, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında kopyasını veremeyecekleri evrakın ise asıllarının görülmesine, incelenmesine, not alınmasına, ses kayıtlarının dinlenmesine izin vermek zorundadır.
- Kişilerin istediği bilgi ve belgeler hangi kurumda bulunuyorsa, başvurular o kuruma yapılır.
- Bilgi isteyen kişi talebini; adı, soyadı ve adresini belirterek imzaladığı dilekçeyi, e-posta, faks ya da başka herhangi bir iletişim yoluyla ulaştırarak bilgi istediği kuruma iletir.
- Kendisinden bilgi ya da belge istenen kurum ya da kuruluş bu talebi 15 iş günü içinde ve yazılı olarak cevaplamak zorundadır. Kanunda bahsi geçen olası gecikme hallerinde ise bu süre 30 güne çıkabilir.
- Kişilerin bilgi edinme başvurularını kabul etmeyen kurum ve kuruluşlar, başvuruda bulunanlara bunun sebebini bildirmek ve bu karara itiraz mekanizmasının nasıl işlediği hakkında bilgilendirmek zorundadır.
- Bilgi edinme başvuruları ücretsizdir. Fakat kurum ve kuruluşlar, talep edilen belgelerin 10 sayfadan fazla olması halinde, kopyalanması, postalanması gibi işlem giderleri için, Maliye Bakanlığı tarafından belirlenmiş olan tarife içinde kalacak şekilde ücret talep edebilirler.
Bimer’e Şikayet Başvurusu Nasıl Yapılır?
Bilgi edinmek üzere bir kamu kurum veya kuruluşuna başvuruda bulunan gerçek ve tüzel kişiler, taleplerinin reddedilmesi halinde 15 gün içinde idari yargıya başvurabilirler. Fakat başvuru sahiplerinin yargı yoluna gitmek istemedikleri hallerde “Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu” devreye girer. Bakanlar kurulu tarafından atanan 9 üyeden oluşan kurul, itirazları ve şikayetleri karara bağlamak, kamu kurum ve kuruluşlarından gelen raporları her sene TBMM’ne göndermek, bilgi edinme hakkı ile ilgili mevzuata ilişkin değişiklikler önermekle görevlidir. Kurula yazılı olarak başvuruda bulunulması halinde, 15 günlük yargıya başvurma süresi durur.
Kurul tarafından usul ve esas bakımından değerlendirilen itirazlar, 30 gün içinde karara bağlanır. Usul bakımından eksik görülen başvuruların 15 gün içinde düzeltilmesi istenir. Başvuru sahibi tarafından düzeltilmeyen başvurular reddedilir. Usule uygun bulunan başvurular bu kez esastan incelemeye alınır. Bu inceleme sonunda haksı bulunan itirazlar reddedilir, haklı bulunursa itiraz kabul edilir ve şikayete konu olan kurum ve kuruluşlar gereğini yapmak üzere tebliğ gönderilir. Böylece gerçek ve tüzel kişiler istedikleri bilgi ve belgelere ulaşabilirler. Bu belgelerin ticari amaçla kullanılması, kurumdan izinsiz çoğaltılması ve dağıtılması yasaktır.
Vatandaşlar BİMER’e başvuru ve başvuru sorgulama işlemlerini;
- Alo 150 direk Başbakanlık hattından,
- Başbakanlık İletişim Merkezi’nin resmi internet adresinde bulunan BİMER portalından kullanıcı girişi yaparak (TC Kimlik no, ad-soyad, cep telefonu bilgileriyle)
- E-Devlet portalından,
- Mektup,
- Telefon,
- Elektronik posta,
- Faks ya da
- Şahsen müracaat ederek gerçekleştirebilirler.
Elektronik ortamda yapılan başvurularda, kamu kurum ve kuruluşlarının yöneticileri “BİMER yönetici girişi” yaparak bilgi ve belge taleplerine anında ulaşabilirler.
E-Devlet Bimer Başvuru İşlemi Nasıl Yapılır?
İnternet ağının hayatımızın her alanını sardığı günümüzde, devletlerin bu teknolojiye uzak kalması düşünülemez elbette. Bu açıdan, yaklaşık 10 yıldır hayatımızda olan E-Devlet uygulaması, belki de vatandaşa yapılabilecek en iyi hizmet diye düşünüyoruz. Böylece vatandaşlar tek tek kurumları dolaşıp, sayfalar dolusu evrakı oradan oraya taşımak yerine, resmi işlerini internet üzerinden gerçekleştirebiliyor, hem vatandaş hem de devlet kaynak israfını azaltabiliyor.
Vatandaşın devlet ile arasındaki engelleri kaldırmak, tüm kamu hizmetlerine tek bir kanaldan erişimini sağlamak ve böylece takip edilebilirliğini de kolaylaştırmak için 2006 yılında açılan E-Devlet internet portalı, BİMER başvuru işlemlerinin de kolaylıkla yapılabilmesine olanak sağlıyor. Vatandaşlar portala “kullanıcı girişi”, kamu kurum ve kuruluşları da “yönetici girişi” yaparak birbirleriyle bağlantı kurabiliyorlar. Bu arada devlet ve vatandaş arasındaki diğer tüm iletişim kanallarının da kullanılabilir olduğunu hatırlatmak isteriz.
E-Devlet uygulamasının kullanılabilmesi için her şeyden önce bir şifreye ihtiyacınız var. E-Devlet şifrenizi herhangi bir PTT şubesinden alabilirsiniz. Bu şifre size özel, kapalı bir zarf içinde verilecek. Şifrenizin cep telefonunuza kısa mesaj olarak gönderilmesini de isteyebilirsiniz. Bu durumda cep telefonu numaranız profil bilgilerinize kaydedilir. Böylece E-Devlet uygulamasına getirilen yeniliklerden haberdar edilir ve şifrenizi unutmanız halinde PTT’ye gitmenize gerek kalmadan yeni şifrenizi de SMS yoluyla alabilirsiniz. Fakat her iki durumda da PTT’ye şahsen gitmeniz ve geçerli bir kimlik belgesi ibraz etmeniz gerekir.
- E-Devlet portalına giriş: Kullanıcılar, https://turkiye.gov.tr/ adresinden TC kimlik numarası ile birlikte E -Devlet Şifresi, mobil imza, elektronik imza, T.C. Kimlik Kartı ya da online bankacılık yoluyla kimliklerini doğrulayarak giriş yaparlar.
- BİMER uygulamasına giriş : E-Devlet kapısı ana sayfada, sol tarafta bulunan menüden “e-hizmetler” seçeneği tıklanarak ulaşılan hizmet listesinde, Başbakanlık sekmesinde sıralanan hizmetlerden, Başbakanlık İletişim Merkezi bağlantısı seçilir.
- BİMER uygulamasına geçiş: Bu aşamada kullanıcı, E-Devlet uygulamasından çıkarılarak, BİMER uygulamasına yönlendirilir. Yeni açılan pencerede, BİMER’in kullanıcıya ait kimlik ve iletişim bilgilerine erişim hakkı istediğine dair bilgi verilir.
- BİMER giriş ekranı: Kişisel bilgilerinin ve iletişim bilgilerinin BİMER ile paylaşılmasına onay vererek ilerleyen kullanıcılar, E-Devlet BİMER başvuru sonucu sorgulama ekranına ulaşırlar. Burada isterlerse yeni bir başvuru da gerçekleştirebilirler.
- BİMER yeni başvuru işlemi : BİMER başvuru ekranında, “Yeni Başvuru” sekmesini tıkladığınızda, MERNİS sisteminden alınan kimlik ve adres bilgilerinizin hazır olarak bulunduğu bir dilekçe ile karşılaşacaksınız. Aşağıda gördüğünüz BİMER şikayet örneği formunda, şikayet edeceğiniz kurum ya da kuruluşun görmesini istemediğiniz bilgilerin gizlenmesini talep edebilirsiniz.
E-Devlet uygulaması üzerinden BİMER başvuru işlemi, son derece kolay ve güvenli şekilde yapılabilir. Sistem şikayet başvurusu ya da şikayet sorgulama işlemi yapmak isteyen kullanıcıları güvenli bir şekilde yönlendirir ve bir sonraki aşamada neyle karşılaşacağı hakkında da önceden uyarır. Her geçen gün kullanıcı sayısı artan ve hizmet listesine yeni hizmetler eklemeye devam eden E-Devlet uygulaması, BİMER’e erişim imkanı vererek, vatandaşların anayasal hakkı olan bilgi alma haklarını en ucuz ve pratik şekilde kullanabilmelerine imkan sağlıyor.